Hemlösa

Ibland blir jag trött på mina vänner. Här om dagen kläckte en av dem ur sig en kommentar om hemlösa: "Alltså tjocka tiggare, hur kan dom tro att man ska ge dom pengar? Dom har ju i alla fall haft råd att äta alldeles för mycket"

Okej, jag förstår om man inte vill ge pengar till hemlösa av olika anledningar. Men herregud, vad tror hon? Att rika människor går runt och tigger pengar för att det är så jävla roligt? Har det gått så långt att man går runt och ber främlingar att ge en några kronor, då är det nog rätt så illa. Att man har råd att äta betyder inte att man har ett jobb, ett hem, en fast inkomst. Jag tänker mig att hemlösas största problem idag oftast inte är att de inte har pengar till mat, utan att de är fast på botten. Att de inte har möjlighet att få jobb och boende.

Sen fortsatte diskussionen med det vanliga: "Vissa kommer ju och frågar efter pengar till bussbiljett. Som om man tror på det!" Detta skulle tydligen också vara en anledning till att inte ge pengar.
Jag blir så trött på alla som gnäller om detta. Dom köper bara sprit för pengarna, bla bla bla. Återigen, vad tror hon? Att de är stenrika och tigger för att det är kul? Förmodligen behöver de pengarna, och då kan man väl skita i vad de behöver pengar till (särskilt om man inte ens ger pengar, då kan man åtminstone låta bli att lägga sig i). Det är väl inte konstigt om de hittar på. För det första är det kanske större chans att man får lite pengar om man säger att det är till en tågbiljett. Och för det andra, måste de tala om vad pengarna går till? Måste du veta det? Borde de säga "Jag behöver pengar till tamponger, öl, kondomer, nässpray, en mobiltelefon och huvudvärkstabletter"
Du behöver inte tala om vad du lägger dina pengar på, eller hur? Varför ska de göra det? Låt dem säga att det är till bussresor. Låt bli att ge pengar om du vill, men ha inte synpunkter på vad de köper.

Sen kom det här då: "Alltså jag förstår bara inte hur man lyckas bli hemlös i Sverige idag!"
Nä just det, det går ju inte. Än en gång, de har valt det själva för att det är så roligt. Folk tror att sånt där är så långt borta, att de själva aldrig skulle kunna hamna där. Men tänk dig då, du bor hos dina föräldrar, men blir utslängd. Inga släktingar vill veta av dig och du känner ingen du kan bo hos. Poff, hemlös. Försök få ett jobb utan att ha en adress.
"Men då hade jag gått till socialen" Jamen du, det var en bra idé, gå och föreslå det för en hemlös... Tror du inte de har gjort det? Tror du inte att de har försökt få hjälp? Det är inte det lättaste att få hjälp av socialen heller. Uppenbarligen hjälper de inte alla. Det är fan läskigt att tänka på hur lätt man själv skulle kunna hamna där.

Nä, ibland blir jag trött på mina vänner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0