Svenska traditioner i skolan





Jag noterade nyligen att en av mina vänner hade gått med i facebookgruppen "Vi som vill ha kvar svenska traditioner i skolan (ej rasistisk grupp)", och jag förstår verkligen inte grejen. Jag tycker att personen skämmer ut sig. Min kompis är alltså för övrigt smart och brukar ha vettiga åsikter. Men det här?
Jag är så otroligt trött på allt meningslöst tjat om traditioner. I gruppens beskrivning står det så här:

"En grupp som känner att vi vill ha kvar svenska traditioner som: Idas Sommarvisa, Svenska nationalsången, köttbullar, hissa svenska flaggan, Lucia m m.
Dags att säga ifrån och lära samtliga att oavsett land eller religon så tar man seden dit man kommer."


Ganska harmlöst, kan man tycka. Men det är precis sånt här som gör att SD får fler och fler röster, att svensk partipolitik smyger mer åt höger hela tiden.
Gruppen ska alltså inte vara rasistisk, utan enbart handla om att traditioner i skolan är mysiga.


Men för det första: "Vi vill ha kvar svenska traditioner". Det kändes tydligen viktigt att påpeka att det inte är några utländska traditioner man vill bevara. Svenska traditioner som Lucia... vänta nu... joo, Luciafirandet har sitt ursprung i Sverige, så var det väl?

Om gruppens skapare nu vill kämpa för att få behålla sina traditioner, så kunde man tänka sig att det smartaste är att rikta sig till skolpolitiker, andra politiker eller rektorer. Men gruppen budskap känns ganska tydligt: "Dags att säga ifrån och lära samtliga att oavsett land eller religion så tar man seden dit man kommer"
Det är alltså de som kommer hit som ska lära sig att utöva svenska traditioner. Det handlar inte om att skolorna ska fortsätta servera köttbullar, utan att invandrare ska lära sig att äta köttbullar.

För det andra: Jag förstår inte hur man orkar tjata om traditioner. När det väl gäller så är det oviktigt. Kulturer utvecklas, traditioner förändras, och så kommer det alltid att vara. Det vi tycker är tradition nu existerade inte ens för 100 år sedan. Jag menar; Idas sommarvisa, det är ingen gammal tradition som är typisk för den svenska kulturens historia. Det är en meningslös sång som folk under 30 tycker är mysig att sjunga.
Om vi alltid skulle ha varit så noga med att bevara traditioner så skulle vi haft kvar morgonbön i aulan varje morgon, pojk- och flickskolor, och så barnaga då förstås. Fina fina svenska traditioner!


Inse att Sverige inte längre består av konservativa ursvenskar. Här bor folk från alla möjliga kulturer varesig ni vill det eller inte, och här bor många som tycker att utveckling är en bra grej. Alla kan inte anpassa sig för att ni tycker att det är så otroligt viktigt att sjunga Idas sommarvisa.

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja men du kära nån. Har du missat den lilla lilla detaljen att vi bor i Sverige?? Om du nu har gjort det så påminn dig själv att vi bor i just Sverige. Så vad är så fel med att vilja ha kvar den lilla delen av vår kultur vi har kvar?



Denna grupp du talar om är inte emot andra kulturer och är inte Sverige Demokrater på nåt vis.

Handlar inte om såna saker men är man aningen trångsynt kan det ju verka så förstås.



Det är inte vi som gör att SD tex får framfart. Det är alla svenskar som verkar mer intresserade av att ta vara på allt annat än sverige. Svenskar som utan att blinka bry sig mer om andra kulturer än sin egen. Vilket gör att det blir fult att vara svensk och vara stolt över sitt arv. Anser du att en iranier tex som vill behålla mkt av sin egen kultur när han/hon bor här automatiskt är emot svenska seder? Tror du att en muslim som inte vill fira jul automatiskt vill ta bort vår rätt att fira jul?

Om svaren på dem frågorna är nej så varför skulle då min vilja att bevara det som är min kultur automatiskt innebära att jag tar avstånd från andras!!!



Tänk lite så klarnar nog det hela med tiden!

2009-12-16 @ 22:37:33
Postat av: Fucking fake

Ja, jag vet att vi bor i Sverige. Jag vet också att Sverige alltid har, och alltid kommer att utvecklas.



Läs igenom det jag har skrivit en gång till. Jag är inte emot svenska traditioner. Jag firar jul, lucia, midsommar, hissar svenska flaggan vid högtider och jag älskar Idas sommarvisa. Traditioner är trevligt och mysigt. Så ni får mer än gärna fortsätta bevara dem.



Men ni (de?) skriver ju att ni vill "lära samtliga att oavsett land eller religion så tar man seden dit man kommer". Ni är alltså inte nöjda med att ni har rätt att hissa flaggan och äta köttbullar, utan ni tycker att andra ska ta efter våra seder. Ni kräver att svenska traditioner ska firas i skolan, där det helt säkert går personer som inte har lust att fira det ni gör.



Jag är inte heller emot att man har luciatåg i skolan, men jag förstår inte hur man kan tycka att det är så otroligt viktigt att det finns kvar och att man ska "lära" andra att ta efter våra seder. Traditioner ska inte tvingas på folk. Bevara du dina traditioner så bevarar jag mina.



Om du inte förstår än, så tänk på det du skrev sist: "varför skulle då min vilja att bevara det som är min kultur automatiskt innebära att jag tar avstånd från andras!!!"



och försök få det att gå ihop med gruppens beskrivning: "Dags att säga ifrån och lära samtliga att oavsett land eller religion så tar man seden dit man kommer"



Du säger emot dig själv.



Sen är jag fortfarande nyfiken på om ni hade velat ha kvar barnaga i skolan, och skolor uppdelade efter kön. Du kanske kan svara?

2009-12-16 @ 23:10:21
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Postat av: Linda

Hm nej jag behöver inte läsa igenom igen men du borde kankse läsa mer i den gruppen än två meningar och sen återkomma.

2009-12-17 @ 12:19:15
Postat av: Fucking fake

Linda: Jag har läst allt som står i gruppbeskrivningen, och jag står fast vid min kritik. Om du nu tycker att jag har så fel så får du väl förklara varför. Tycker du inte att du sa emot dig själv i din första kommentar? Och annars kan du väl förklara varför?



Så svara på min kritik och tala om varför jag har fel då, istället för att ignorera det jag skriver.

2009-12-17 @ 13:22:24
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Postat av: Linda

Nej jag säger inte emot mig själv på minsta vis. Och det jag tror och står för är tydligt för alla som vill se i den gruppen. Du läser en gruppbeskrivning och sen är det klart anser du. Nej du läs du alla inlägg också så kommer du nog se vad vi står för och inte står för. Men det är alltid lätt att kasta skit på andra när man inte vet ett dugg vad man snackar om eller hur.



Hur motsäger jag mig själv menar du. För att jag ifrågasätter hur du kan anse att jag emot andra kulturer för att jag vill bevara min egen eller vad syftar du på?

Du verkar väldigt nog med alla andras kulturbehov men inser inte att det är lika viktigt med våran egen. Är man bara för att man är svensk emot andra när man vill värna om sitt eget. I så fall är det nog mer du och dem som tänker som du som är grunden till SD:s framgångar tyvärr. Och jag personligen skulle inte rösta på dem ens om dem försökte tvinga mig. Och det är vi tydliga med i den gruppen att påpeka att vi inte står bakom SD. Men sånt är inte intressant för läser man på ser man vad vi står för och då blir det inte lika lätt att kasta skit på oss så klart vilket du vill uppenbarligen.

2009-12-17 @ 13:37:26
Postat av: Fucking fake

Jag tror inte att gruppen står bakom SD, och jag tror inte att du eller många andra gruppmedlemmar stödjer dem.



Självklart utgår jag från att gruppbeskrivningen beskriver gruppens åsikter. Och i beskrivningen av gruppen står det, som sagt: ”Dags att lära samtliga oavsett land eller religion att man tar seden dit man kommer”. Därför tar jag för givet att du står bakom det. Stämmer det?

Om det stämmer, så innebär det att du inte bara vill bevara dina egna traditioner, utan också att andra, oavsett land eller religion, ska ta efter dina seder om de kommer hit. Hänger du med?



Därför motsäger du dig själv när du skriver: ”varför skulle då min vilja att bevara det som är min kultur automatiskt innebära att jag tar avstånd från andras”. För det är precis det den här gruppen gör när ni tycker att man ska ta seden dit man kommer.



Och din kommentar: ” Du verkar väldigt nog med alla andras kulturbehov men inser inte att det är lika viktigt med våran egen.” visar bara att du inte läser mina svar ordentligt. Jag tycker om traditioner. Jag firar jul, midsommar, lucia osv osv. Men jag tycker inte att man ska tvinga det på folk som inte vill ta efter våra traditioner. Som i skolan, där ska ingen tvingas fira något de inte vill fira.

2009-12-17 @ 14:23:18
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Postat av: Linda

Att ta seden dit man kommer innebär inte att man måste delta i allt utan att man får acceptera de saker som finns i det land man befinner sig i. Inget mer inget mindre. Det betyder inte att man vill tvinga andra fira jul osv. Men det innebär att oavsett vem man är får man acceptera hur vi lever här. Och eftersom så många tycks tro att invandrare blir så kränkta av jul eller Lucia firande så skall det bort! Och jag personligen ser klart vart dem problemen ligger och det är inte hos invandrare.



Allt är en tolkningsfråga. Men samtidigt ta reda på saker ordentligt innan man skriver ner massa saker offentligt om andra människor är en bra idee eller hur?

Att du läser en gruppbeskrivning och sen efter det svävar ut med massa gojja om vad vi står för och inte står för ligger på ditt ansvar inte nån annans. Jag kan inte läsa tre rader om dig och sen skriva en halv roman om dig full av osanningar inte så schysst tycker jag.

2009-12-17 @ 17:29:42
Postat av: Sofia

Jag anser också att det som står i gruppbeskrivningen bör räcka för att få veta vad det är som gruppen står för och vill med sin existens. Varför ska någon behöva läsa alla kommentarer för att få information om detta, det är ju befängt.

Saken är den att Fucking Fake har en poäng med att gruppen verkar vilja påtvinga andra som inte utövar svenska traditioner, just de svenska traditionerna. Om ni inte vill bli missförstådda bör ni omformulera er gruppbeskrivning. Det kan väl inte vara för mycket begärt om gruppen inte vill bli missuppfattad i vad den står för?

2009-12-17 @ 19:54:22
Postat av: Fucking fake

Linda: Som Sofia skriver; om ni inte vill uppfattas såhär så får ni nog ändra gruppbeskrivningen. Gruppens skapare har valt exakt vad som ska stå i den beskrivningen, och gruppens medlemmar har gått med efter att ha läst den.



Jag tror att du har rätt i att det inte är främst invandrare som vill att vi ska sluta fira Lucia och jul (om det nu ens är någon som vill det), men det gör det bara ännu märkligare att ni har formulerat gruppbeskrivningen som om den var riktad till just invandrare.



Att ta seden dit man kommer betyder att anpassa sig efter omgivningen. Inte acceptera omgivningen. Självklart kan man tolka uttrycket på olika sätt, men att säga att det endast betyder att man ska acceptera hur vi lever här, är inte korrekt.

2009-12-18 @ 08:20:51
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Postat av: Linda

Du tolkar som du vill. Och ingen vill tvinga någon till något. Men hur ni än vänder på steken bor vi just Sverige och här bör rimligtvis våra seder och våra traditioner gå först. Sen att man kan välkomna andas ser jag som en själklarhet. Men när mina ungar inte ens får fira jul med skolan mer för att det är känkande mot invandrare ja då tänker jag inte hålla tyst. Punkt slut.. Att jag kan fira jul hemma hör inte till saken. Vi bor i ett kristet land som faktiskt välkommnar alla religioner här. Men det skall inte ske på så vis att allt svenskt skall bort. FÖr det kränker Sverige. Att folk inte fattar det är för mig en gåta.



Jag vill ha ett sverige för alla svensk som invandrare. Är själv gift med en invandrare och kan ändå värna om det svenska. Men vill man göra en rasgrej av det så kan man väl göra det. Men jag tänker inte göra det i alla fall. Och om nu en skola vill fira sin avslutning i kyrkan skall den får göra det.

2009-12-18 @ 15:46:10
Postat av: Fucking fake

Att du är gift med en invandrare har verkligen ingen betydelse. Jag har aldrig sagt att du är rasist.



Jag står fast vid det jag har sagt. Jag förstår inte varför gruppen riktar sin beskrivning till invandrare, och inte till politiker eller rektorer. Och jag förstår inte hur man kan tycka att det är så otroligt viktigt att ha kvar alla traditioner i skolan. Om det är många föräldrar som inte trivs med det så ska man inte tvinga det på någon. Jag har ingen aning om hur det har gått till i ert fall, med just den skolan, så det kan jag inte kommentera.



Att fira jul i skolan är väl jättebra, så länge alla barn och föräldrar trivs med det.

2009-12-20 @ 19:24:56
URL: http://fuckingfake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0