Fokus på järn

Har försökt läsa på lite, och anpassat min kost för att få i mig ordentligt med järn. De senaste dagarna har jag ju ätit blodkorv, kanske 50g om dagen. Det ger ju en del (kanske 10 mg), men inte riktigt hela behovet (15 mg).

I olika gryn och mjöl finns det ju lite järn, så jag tänkte att jag kan trixa med frukosten lite.

Såhär kan min frukost se ut:

Gröt gjord på 1/2 dl grahamsmjöl och 1/2 dl vetegroddar. I gröten har jag 20g cashewnötter, och 50g frysta hallon.
Innehåller 4,5 mg järn, och 11,5 g protein


Egentligen är det bra med mjölk till gröten, för att kroppen lättare ska ta upp protein. Men kalcium hämmar järnupptaget, och eftersom jag fokuserar på det nu hoppar jag över mjölken och tar nötter istället (vilket också hjälper proteinupptaget, och dessutom innehåller järn).
Hallonen är bra för att man får c-vitamin, som gör att man tar upp järn bättre.

Sen kan man ju variera det här rätt mycket. Äpple och kanel istället för hallon, eller andra bär. Eller strunta i bären och drick juice till. Solrosfrön eller pistaschnötter istället för cashew.
Rågflingor eller havregryn istället för grahamsmjöl. Ta helst inte i vetekli eller linfrön om du är ute efter järn, för det hämmar järnupptaget.

Jag har dessutom slutat dricka kaffe till gröten, då det också hämmar järnupptaget. Dricker det tidigare eller senare istället.

Men självklart kan man inte vara så här noga hela tiden. Jag har mjölk till gröten ibland, och dricker kaffe om jag känner för det. Men det är rätt roligt att försöka komma på hur man kan göra det bäst.



Rågflingegröt med vinbär, cashewnötter och skogsbärsyoghurt


Grahamsgröt med keso, nektarin och solrosfrön


Rågflinge- och vetegroddsgröt med solrosfrön, äpple och kanel


Kommentarer
Postat av: Erika

Visst hämmar vissa saker järnupptaget, men det kan inte handla om någon större mängd. Så häng inte upp dig vid det för mycket.



Vad fint du gjort maten förresten :)

2010-07-30 @ 15:05:59
URL: http://anaaddict.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0