Boken igen

När vågen var så elak mot mig kom jag ändå till ett passande avsnitt i boken jag läser. En "frågor och svar"-del.


Frågan på ett ungefär: Varför pendlar jag i vikt från dag till dag?

"Svar: Det är helt normalt att pendla några kilo i vikt. Det är framför allt dina glykogendepåer (kolhydrater i muskler och lever) som varierar i storlek. Eftersom ett gram glykogen binder tre gånger sin egen vikt i vatten betyder det stora viktändringar. Även tarmarnas innehåll och sin vätskebalans kan ge snabba viktförändringar"



Frågan på ett ungefär: Jag har börjat träna och äter bra, men går upp i vikt ändå. Varför?

"Svar: Dels väger muskler mer än fett. Muskler som tränas tar också upp en del vätska, eftersom det är en följd av muskelbelastning, och är särskilt omfattande om du tränar så hårt att du får träningsvärk. Det är absolut inte farligt, och det kommer att minska ju mer vältränad du blir"

Svaren är från boken Allt om fettförbränning 2 av Fredrik Paulún



Jag försöker intala mig att det är sånt som gör att jag är stor och tjock just nu. Förresten var delen om ätstörningar helt ok. Han började med ungefär det här:

"Risken finns att du som läser denna bok vill mer än din kropp tillåter. Risken finns att du har en orealistisk syn på kroppen och hur den bör se ut. Risken finns att du ligger i riskzonen för att drabbas, eller redan har drabbats av ätstörningar. [...] Ämnet hör definitivt hemma i en fettförbränningsbok"


Smart kille, han där Fredrik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0