Laktos

Jag har funderat lite på om jag är lite laktosintolerant. Den senaste veckan har min mage varit svullen och gasig och jag har haft lite ont och varit hård i magen. Jag har ätit en massa fibrer och druckit en massa vatten, men så har det inte gått över. Sen kom jag på att det är just den senaste tiden som jag har ätit yoghurt eller fil till frukost nästan varje dag, och ofta flera gånger om dagen. Annars brukar jag nog inte äta så mycket mjölkprodukter. Visst, ost, smör och sånt. Och mjölk i kaffet, och creme fraiche i mat har vi ju ofta.


Så det kan ju faktiskt mycket väl vara så att jag inte borde äta yoghurt sådär, eller kanske byta till laktosfri. Jag ska prova ett tag, att låta bli. Idag åt jag gröt till frukost, utan mjölk. Jag tog socker istället, för annars blir det inte gott alls. Och så tog jag så lite mjölk jag kunde i kaffet. Får se om det hjälper, för det vore väldigt skönt att slippa gravidmagen nu. Ost och smör tänker jag fortsätta med, och lite creme fraiche i maten eller mjölk i kaffet är säkert okej egentligen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

om man är överkänslor mot laktos brukar ost, smör och produkter med mycket fett i fungera.

Mjölk, youghurt och allt med mjölkpulver i brukar vara värst! Så om du bara skippar det så blir det nog okay.

Om man är ätstörd får man stå ut med att magen blir överkänslig mot allt. Min mage svullnar upp av allting verkligen. Särskilt bröd är värst.

2010-06-13 @ 14:48:50
Postat av: Nea

Anonym: Ah, vad bra. Då ska jag prova det ett tag nu, och se om det blir bättre.

2010-06-13 @ 20:55:01
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Postat av: empa

Jag har oxå blivit så förut, så ja skippade att dricka mjölk i typ en vecka, funkade faktiskt bra :)

2010-06-14 @ 16:56:13
URL: http://dustparade.blogg.se/
Postat av: sofia.

när man äter lite i längre perioder och sen börjar äta mer/mer varierat blir magen knas och den kan kännas svullen, bli gasig och kan göra ont. så har det blivit för mig varje gång jag börjat äs-behandling. först trodde jag oxå att det var laktosen, men i princip alla somn börjar äta får så.



ja..

2010-06-14 @ 19:12:21
Postat av: Nea

Sofia: Ja det är ju i och för sig logiskt. Men jag tänker att det kan vara värt att testa i alla fall. Hjälper det inte så kan jag ju börja dricka mjölk igen.

2010-06-14 @ 20:07:33
URL: http://fuckingfake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0