Gröt


Jag brukar variera min gröt med olika gryn och mjöl.
Havregryn, rågflingor, grahamsmjöl, vetegroddar. Jag växlar efter vad jag är sugen på, och blandar ofta två sorter.
Mannagrynsgröt älskar jag, men jag äter det i princip aldrig, för det är läskigt att man gör gröten på mjölk och har mjölk till. Dessutom är det snabba kolhydrater, och det är ju livsfarligt (<---hej tönt).

Men nu kom jag på det bästa. Man kan ju såklart blanda mannagryn med annat. Så nu har jag provat både mannagryns- och grahamsmjölsgröt, och havre- och mannagrynsgröt. Det blev väldigt gott faktiskt.

Manna- och grahamsgröt
2 portioner
Koka upp 3 dl vatten och 3 dl mjölk, tillsammans med lite kardemumma.
Vispa ner 3 msk manngryn och 3 msk grahamsmjöl.
Koka på svag värme tills det tjocknar.

Och så är det ju godast med kanel och socker på, kanske mjölk till.




Kommentarer
Postat av: Erika

Gröt är underbart! Havrekligröt är typ det GODASTE som finns <3 0,75 dl havrekli + typ 2 dl vatten. Massor med kanel & kardemumma på... eller pepparkakskrydda - det är awesome.



Jag brukar också alltid blanda. Det är gott att koka med müsli, har du testat det? Min mamma har gjort egen müsli med massa nötter och sånt i som jag brukar koka gröt på, utblandat med rågflingor oftast, hur gott som helst. Nice med dinkelflingor för lite extra tuggmotstånd också ;D

2010-10-22 @ 13:40:12
URL: http://anaaddict.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0