Alfahannar i teaterbranchen

Åt precis frukost framför teven och fastnade framför Malou i Efter tio. Helena Bergström var gäst, och de pratade om mansdominansen och kvinnoförtryck inom film- och teaterbranchen. En debatt som har tagit fart igen efter att Katarina Wennstams bok Alfahannen kom ut. Wennstam vara också där och pratade om boken.


Först vill jag säga att jag blev riktigt glad och imponerad av Helena Bergströms åsikter och engagemang i frågorna. Jag har inte vetat att hon är så medveten om och kritisk till könsroller och maktfördelning mellan könen. Så det var riktigt roligt att höra. Det ger en ännu mer respekt för henne.


Och så Wennstam. Jag har inte läst Alfahannen, men jag vet att hon är grym eftersom jag har läst några andra böcker av henne. Så nu måste jag nog köpa Dödergök och Alfahannen, som är fristående (tror jag) fortsättningar på boken Smuts som jag läste i somras. Smuts är en roman som handlar om trafficking och sexköp. En högt uppsatt advokat som är kommentator i tv, till en rättegång om just trafficking. Sin lediga tid ägnar han åt att själv köpa sex av prostituerade. Det var Wennstams debutroman, men hon har tidigare skrivit samhällskritiska faktaböcker, som jag ska berätta mer om snart tror jag.


Det kommer nog bli lite boktips i bloggen framöver. Så jag fyller den med något vettigt, och inte bara gnäll om mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0