Delade åsikter

Anonym om Jag och politik:
Nyfiken, får man lov att fråga vad det var ni hade för åsikter? :)



Ja alltså, det var väl två grejer egentligen. Först om sverigedemokraterna. M sa något i stil med "Alltså det är ju ändå 5,6 % som röstar på dem, och man kan ju inte bara ignorera det. Om man säger att man hatar alla som röstar på SD och att de är idioter, så är man ju inte bättre än dem."
Fel. Om jag hatar någon på grund av den personens sjuka åsikter och människosyn, så är det inte samma sak som att hata någon på grund av ursprung, religion eller hudfärg. Jag måste skriva nu också att M var väldigt noga med att säga att han tycker att SD är dåliga. Men jag tror att man måste gå emot dem så mycket man kan. Inte något mesigt "men alltså liksom vi har ju yttrandefrihet, så de måste också få säga vad de tycker utan att någon typ stör deras möten med visselpipor, stackars Sverigedemokrater"

Sen var det när vi pratade om straff. Han tycker ungefär att om man har förstört livet för någon så ska man få ett straff som är lika hemskt. Till exempel livstids fängelse, eller dödsstraff om man har dödat någon.
Jag tror inte på straff. Jag tycker att det viktiga är säkerhet, och att försöka få människor att ändra på sig. Alltså, en mördare ska hållas inlåst om det behövs för att han inte ska mörda fler. Och man ska lägga mer energi och resurser på att få den människan att bli frisk/bli normal/lära sig leva i vårt samhälle utan att begå brott. Man ska inte sätta folk i fängelse för att straffa, utan för att göra det säkrare för andra, och se till att personen får vård.

Straff är inte något ett samhälle borde lära ut som något bra, precis som att man inte uppfostrar sina barn till att hämnas. Man får inte ett snällare samhälle av att förhindra brott genom att hota med fängelse, att göra folk rädda.

Till M:s försvar så var det våldtäkt vi läste om i tidningen, och det är rätt logiskt att man blir arg och helst vill att personen ska dö eller något.

Kommentarer
Postat av: M

Måste säga att jag delar dina åsikter till fullo, speciellt det sista. Och att jag vet vem som störde med tutorna, hehe.



Men det är svårt, för jag ser (i hemlighet) ner på de personerna som inte delar samma åsikt som mig. Vilket egentligen inte alls passar in på mitt (annars väldigt) toleranta och humana synsätt.



Och jag måste till sist säga att du är så oerhört duktig och stark, som kommit så långt på vägen till att bli frisk från äs-tankarna. Att du insett att det bara är... skit. En, från början, dum tanke som bara vuxit sig större och tagit över ens rationella sida.

Keep on going, vore synd om en annars så smart tjej skulle tyngas ner av sånt onödigt.



2010-11-14 @ 18:41:19
URL: http://longlastingeffect.blogg.se/
Postat av: sofia

det är som om dina åsiker var skrivna av mig.. märkligt, men BRA! :)

2010-11-14 @ 19:05:02
Postat av: angelice

Hat som hat, oavsett så är det fel att rikta det mot en person för att den avviker på något sätt. Det är just så motsättningar människor emellan skapas, och det är just så samhället i stort blir lidande.

2010-11-16 @ 16:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0