Julmat och ångest

Julen passerade utan alltför mycket ångest när det gäller maten. Jag har ätit mycket. Kola, fudge, tryffel, potatis, risgrynsgröt, bröd, julmust. Ingen skinka dock, då jag är vegetarian (griljerad kålrot är grejen). Jag har ätit tills magen är som en ballong och jag knappt kan gå, men det har känts okej. Det är så det ska vara på jul.
Visst, några paniska ögonblick när bilden av livslång fetma dök upp i mitt huvud och i min spegel, men efter en stund har jag lyckats pressa undan de tankarna. Just nu tänker jag istället på hur otroligt glad jag är att jag slapp uppleva den här julen som en praktiserande anorektiker. Att slippa använda hela min viljestyrka för att låta bli chokladen och inte ta mer än två skedar av potatisgratängen. Att slippa hålla in tårarna när min viljestyrka inte räcker till, när fingrarna trycks ner i halsen. Att slippa vetskapen om att min kropp är inställd på svält och kommer ta upp varenda bit mat som passerar mina läppar. Det är jag glad över.
Jag kanske går upp något kilo under jul och nyår, men det går jag säkert ner igen. Och oavsett, så var det värt att slippa tvinga sig att låta bli maten.

Kommentarer
Postat av: stamatina

Läst lite i din blogg, ja har oxå bestämt mig för att bli frisk, men de skulle vara skönt att kunna prata med nån som känner likadant som en själv. Du kan adda min msn.. om du vill förstås

2009-12-30 @ 21:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0