Moccatårta med nötmarängbottnar

Som sagt, klara undrade om moccatårtan var svår att göra, och eftersom den inte är det kan jag skriva receptet här. Jag följde några olika recept, men det var såhär jag gjorde.





Nötmarängbottnar

200g hasselnötter
1 dl strösocker
2 msk mjöl
3 äggvitor
100g choklad


Rosta nötterna i en långpanna, 200° i ca 10 minuter. Kolla dem så de inte bränns och blir svarta. Lägg nötterna på en kökshanduk och gnugga bort det lösa skalet. Finhacka eller mixa nötterna, och blanda ihop med mjölet och hälften av sockret.

Sänk ugnstempen till 175°. Rita upp tre cirklar, cirka 20 cm i diameter, på bakplåtspapper och plåtar. Jag fick använda två papper.

Vispa äggvitan till ett fast skum, häll i resten av sockret och vispa lite till. Vänd försiktigt ner nötblandningen, och bred ut marängsmeten tunt i de tre cirklarna. Grädda i ca 30 minuter. Det går bra att ha båda plåtarna i ugnen samtidigt. Om man orkar kan man byta plats på dem efter halva tiden.

(jag gräddade mina bottnar längre tid, i lägre temperatur, men de blev lite för hårda och sega, så jag tror det blir bättre som jag skrev här)

När bottnarna är färdiga, smält chokladen över vattenbad och pensla ut ett tunt lager på varje botten. Om det blir för mycket choklad blir det svårt att skära tårtan.


Mocca-mousse

1,5 tsk gelatinpulver
3 dl grädde
3 äggulor
½ dl socker
½ dl starkt kallt kaffe


Låt gelatinpulvret svälla som det står på förpackningen. Vispa grädden tjock. Vispa äggulor och socker pösigt i en annan skål. Smält gelatinet och blanda ner det och kaffet i äggsmeten. Rör till sist i grädden och låt moussen stå i kylen en stund.

Bred ut en tredjedel av moussen på varje marängbotten, och lägg ihop till en tårta. Sikta kakao över.
Servera och njuuuuuut av den fantastiskt underbart läckra tårtan! (för att låta som en sån där matbloggare, heh)

Kommentarer
Postat av: klara

Tack vad snällt av dig att skriva receptet! Jag är inte så van vid att baka men den där beskrivningen förstår jag :)

2011-06-30 @ 12:33:54
URL: http://www.lovewater.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0