Jag behöver råd

Jag är orolig för en kompis. Jag misstänker att hon har anorexia, eller någon annan ätstörning. Jag har känt henne i snart fem år, och hon har alltid varit väldigt smal, underviktig. Men jag tror att hon har gått ner i vikt under det senaste året. Det ser ut så. Hon är läskigt smal nu.

 

Jag försöker hålla utkik efter saker i hennes beteende som tyder på det. Och jag ser en del. Vi är ett gäng på åtta pers som umgås tillsammans, och det blir ofta fika, på café eller hemma hos någon. Personen i fråga äter sällan kakor. Hon har inte mjölk i sitt te. Det har hänt ganska många gånger att hon har bakat kakor eller bullar som hon bjuder oss på, men inte äter av själv. Hon fryser, är ofta trött och har ofta ont i huvudet. Redan när jag lärde känna henne var hon ganska mån om att vara nyttig, att äta nyttigt. Hon cyklar till och från skolan varje dag. 35 minuter, enkel väg.

 

Men helt uppenbart är det inte. Hon äter. När vi var där en gång hade hon lagat spenatpaj, som hon åt två stora bitar av. Men jag såg ju att det inte var något med mycket kalorier. Ingen äggstanning, utan bara spenat, lök och ägghalvor i. Här om veckan åt vi tacos, och då åt hon. Men jag vet inte hur mycket. När vi bjöd på pannacotta åt hon nästan halva sin. Och hon åt semla när vi bakade det. Så ja, hon låter inte alltid bli kakorna.

Men jag misstänker att hon bara är jävligt bra på att dölja det. Och att hon är väldigt noga med att ingen ska misstänka något. Vilket ingen gör heller, förutom jag.

 

Vad mycket text det blev nu. Men det får det vara. Grejen är att jag känner att jag måste göra något. Hon mår helt klart inte bra. Sist vi sågs gick hon hem tidigt för att hon var trött. Och hon såg ut som man gör när man är sjuk. Som om hon knappt orkade stå upp eller prata med någon. Men även om vi har känt varandra länge så är vi inte jättenära kompisar. Vi träffas aldrig bara vi två, och dessutom pratar hon väldigt ogärna om sig själv. Och hon kan lätt bli sur om hon tycker att man lägger sig i. Så jag vet inte hur jag ska göra. Det känns dumt att ta upp det på msn, men det är typ enda möjligheten om det inte ska vara folk runt omkring.

 

Någon som har några råd? Ska jag ta det på msn? Vad ska jag säga?

 

Jag vill ju inte att hon ska börja tycka att det är skitjobbigt att komma och fika med oss, så jag vill helst inte börja prata om maten. Kan det funka om jag påpekar att hon har blivit smal? Frågar om hon har gått ner i vikt senaste året, och säga att jag blir orolig eftersom hon är trött så ofta? Så slipper hon veta att jag försöker kolla hur mycket hon äter.


Kommentarer
Postat av: Miss C

"Men jag misstänker att hon bara är jävligt bra på att dölja det." - det är TYPISKT anorektiker, man blir jätteduktig på att dölja saker... Tycker att mycket av det du skriver påminner om mig själv när jag var sjuk, så ja, hon lider sannolikt av anorexi... Hur är det med hennes föräldrar?! Märker de inget???



Att hon inte heller vill prata om sig själv är också typiskt för sjuka, man väljer att stänga ute alla tillslut. Man isolerar sig. Tycker att det är bra av dig att försöka hjälpa henne - ju länger tiden går utan hjälp, desto längre tid å svårare blir det att bli frisk!!!

2010-02-21 @ 16:38:25
URL: http://missc.devote.se
Postat av: Miss C

Nea: Ajdå... Känner du hennes föräldrar? Träffar du dom någon gång? Isåfall tycker jag att du ska försöka prata med dem... Kan kännas jättejobbigt, men du gör henne en jättetjänst!!!

2010-02-21 @ 19:31:14
URL: http://missc.devote.se
Postat av: Anorexiapappa

Hej

Du ska säga till henne att du tror hon har ätstörningar och att du är orolig för henne. Tala om att du tycker om henne och att du ställer upp för henne och hjälper henne. Be henne följa med till BUP eller annan inrättning beroende på hur gammal hon är. Sitt inte tyst, konfrontera henne direkt, annars ångrar du dig senare i livet.

2010-02-21 @ 20:57:02
URL: http://anorexiapappa.bloggplatsen.se/
Postat av: Jolliss

sv; Jag tror att man får förhöjda levervärden av anorexi. Jag har iaf hört att anorektiker ofta har problem med levern, men jag vet inte om det är förhöjda levervärden som de har, men det kan det ju vara (då det är det vanligaste felet man kan ha på levern?).

2010-02-21 @ 22:14:23
URL: http://anorexic-or-not.bloggplatsen.se
Postat av: sero

Tips 1: att säga att hon blivit smalare och så ger henne mer motivation att fortsäta om det är så.

tips 2: Fråga om hon får i sim alla vitaminer eftersom hon är så trött och har ont i huvudet

tips 3: ta det lugnt, pressa inte. det är det värsta hon kan vara med om det skulle vara så.

2010-02-21 @ 22:56:51
URL: http://sero.webblogg.se/
Postat av: easycure

Jag tror hon döljer, om jag blir bjuden så äter jag nästan alltid. Har en regel som jag försöker följa: om jag ska äta onyttigt eller normalt så är det inför andra. E.x. när hon blev bjuden på semla så åt hon det för hur skulle folk egentligen reagera om hon tackade nej? Då blir det följd frågor, och folk börjar tänka på det.



Jag tycker du ska försöka prata med hon, berätta att du är orolig.

2010-02-21 @ 23:55:41
URL: http://easycure.blogg.se/
Postat av: angelice

Fråga allmänt hur det är när ni inte är i en matsituation, annars finns det risk att hon går in i en försvarssituation i stället för att berätta hur det egentligen är. Säg att du inte anklagar henne för något utan bara är orolig och vill att hon ska må bra. finns där för henne om hon vill prata.

det hade jag velat i alla fall! Lycka till

2010-02-22 @ 10:16:24
URL: http://angelices.wordpress.com
Postat av: Nea

Tack så jättemycket för alla svar <3

2010-02-22 @ 21:09:30
URL: http://fuckingfake.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förstår hur du känner. Hade själv en kompis som har anorexia (vi umgås inte längre av andra anledningar). Men jag fattade inte det förrän hon blev tvångsinlagd. Kommer ihåg att jag nämde en gång att hon åt lite, då blev hon sur. Då vågade jag inte nämna det igen. Tyvärr blir det lätt så, att personen blir arg/sur och man är själv rädd för att man ska förlora personen som vän. Men det är bara sjukdomen som blir arg. För att någon "stör" genom att fråga. Säg att du är orolig, för det behövs höras även om personen inte visar det eller blir arg. Förhoppningsvis går det in någonstans att du märker att allt inte står rätt till. Säg att hon är för mager, att hon behöver söka hjälp, att du ser att hon inte mår bra. Tyvärr känner man sig hjälplös som vän, och tyvärr finns det inte mycket man kan göra heller. Personen måste själv inse att hon har problem och söka hjälp.

2010-02-22 @ 21:38:27
Postat av: Miss C

Nea: Ajdå... Men ja, jag tycker verkligen att du ska försöka prata med henne!!! Säg att om hon inte lyssnar så pekar det bara mer på att hon är sjuk - förnekelsen... Hänvisa till min blogg - berätta vad som händer med hennes kropp om hon bantar. Det är inte värt det...

2010-02-22 @ 22:03:28
URL: http://missc.devote.se
Postat av: exano

Hej. Nog låter det som ätstörningar alltid.

Levern kan braka. Gulsot

Bra t o m viktigt råd ovan... nämn inte vikten, att hon är smal osv. Bara att du är orolig över näringsvärdet i det hon äter!du kan faktiskt rädda livet på henne.

2010-02-22 @ 22:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0