En massa onödig fakta om min frukost

Har precis ätit frukost, och roat mig med att räkna ut närings- och energiinnehåll. Jag kanske inte borde, men det känns bra att veta att frukosten är lagom och nyttig. Jag gör alltså inte detta annars, men ja.



Pannkakor blev det. 3 stycken små.

1 dl havregryn, rågflingor och grahamsmjöl (~0,4 havre, 0,4 råg och 0,2 graham)
1 dl havredryck
1 ägg
salt

Det blandade jag ihop och så fick det stå och gojsa till sig en stund. Sedan stekte jag i 0,5 msk olivolja och åt med 1 dl hallon.


Energi: 335 kcal
Protein: 13 g (16%)
Fett: 15 g (44%)
Kolh: 33 g (40%)



Egentligen borde jag nog ätit lite mer, för att komma upp i 25% av mitt dagliga energibehov, vilket tydligen är lagom. Ett glas juice till hade kanske varit bra, eller lite keso till pannkakorna. Men det var nog en bra frukost annars.
Olivolja ger bra fetter. Grynen ger långsamma kolhydrater och fibrer. Rågfibrer binder extra mycket fett och tar med sig ut ur kroppen (vilket egentligen inte är så bra i det här fallet, då det mest var nyttiga fetter). Ägg ger protein och B12, och hallon ger c-vitaminer, magnesium och antioxidanter.

Man hade nog med fördel kunnat byta ut havredrycken mot mjölk, så hade man fått extra protein och kalcium (kalcium + magnesium ökar förbränningen).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0