Lagom lagom lagom

Jag tror jag går upp i vikt. Jag pallar inte det mer. Som jag ser ut nu är okej, jag har vant mig och trivs. Jag har en normal, ganska snygg och vältränad kropp.
Men jag är rädd att jag håller på att gå upp mer. Det blir för mycket godis, kakor och alkohol. Magen blir för rund.

Ett problem är att när jag lagar mat till mig själv är jag liksom rädd att det ska bli för lite, att jag inte ska känna mig helt tillfredsställd. Så jag gör ganska mycket, men äter ändå upp allt. Jag måste försöka tänka att det inte är hela världen om jag inte blir proppmätt. Och nej, jag ska inte göra för små portioner medvetet, men de behöver inte alltid vara skitstora heller. Blir man hungrig kan man alltid äta en frukt eller en macka till.

Och så kakorna. Jag behöver inte alltid ta femtiotusen bitar tills jag mår illa och inte får ner mer.

Alkohol... Jag vill bli full ibland, men om man ska ut och dansa måste man inte vara pissnitad.


Alltså, saker att tänka på: Det finns mat i kylen. Jag kan äta när jag blir hungrig, så jag måste inte bli proppmätt vid varje måltid. Jag får äta kakor när jag vill, så det finns ingen anledning att "passa på" när det bjuds. Hellre lämna och ta en tårtbit dagen efter också. Och sist, det går att ha roligt utan att vara full.

Nu är det dessutom sommar, och förhoppningsvis händer det roliga saker som gör att jag inte bara tänker på mat. För så är det rätt ofta, jag planerar måltiderna noga och längtar efter dem (trots att jag äter sex mål om dagen). Men det känns som om det blir lättare nu, att ta bort fokus från maten lite. Det måste inte alltid vara jättegott, mat måste inte alltid vara det centrala i tillvaron.

Kommentarer
Postat av: camilla

Jag märker att nr jag började jobba så försvann fokusen på mat mer än vad de gör när man e hemma. sitter man hemma är ju allt man tänker på nästa gång man ska äta:P



Haha ja men jag tror alla vräker i sig ibland, men känslan efter e inte alltid skön:P



hur ser dina planer för lovet ut?:)

2011-06-20 @ 20:19:21
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Daniella.

jag önskar att jag kunde tänka som du gör i det här inlägget.

2011-07-04 @ 12:47:51
URL: http://ohnightdreamer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0