Fettisdagen, semlor och siffror

Jag och M ska göra semlor imorgon, men idag fick jag med mig hem från jobbet, så jag äter en nu också. Och jag vet att jag inte ska räkna, men jag vill veta om det är 200 eller 600 kcal jag får i mig. Mweh :/

Så jag försökte googla. Enligt aftonbladet är det 500 kcal i en semla:
"Varje semla innehåller cirka 500 kilokalorier. Grädde: 130 kcal, mandelmassa: 200 kcal, bulle: 160 kcal och florsocker: 8 kcal."
Det skulle betyda 35g grädde, 45g mandelmassa, 50g bulle

De menar alltså att det är 45 gram mandelmassa i en semla?! Och 35 gram grädde? Det får vara en jävla stor semla då, fast med en liten bulle.

Min semla väger 90 gram, och jag skulle gissa på 15 gram mandelmassa (jag har ändå gjort några tusen nu). Enligt slv är 90 gram semla 300 kcal. Och visst, det finns säkert tyngre semlor, men ändå.



Jobbiga tidningar som skriver saker de inte vet något om. I metro stod det ungefär "semlor innehåller så många kalorier så vi tänker skona er från den siffran".  Och sen självklart tips på hur man bränner bort alla de där ofantligt många kalorierna. Kan de inte bara sluta skrämma folk?

Nu ska jag dricka kaffe och äta min semla, som innehåller lika lite kalorier som några rader choklad.

Kommentarer
Postat av: e.

Så farligt är det ju faktiskt INTE med en semla. Man blir ju väldigt mätt av en hel också så det är ju inte så stor risk att man sätter i sig en till direkt efter. Varken mycket grädde eller mycket mandelmassa. Och själva semlebullen är ju ingenting annat än en vanlig slät bulle.



Ät din semla med gott samvete. Du förtjänar den.

2011-03-08 @ 14:41:13
URL: http://whatifiwasthin.blogspot.com/
Postat av: v

du skriver underbara inlägg!! fan vad jag ska äta semla idag!



puss

2011-03-08 @ 16:11:44
URL: http://vksv.blogg.se/
Postat av: h2o

ännu roligare är det när de skriver att man måste springa x antal km för att bränna en semla eller bit tårta eller whatever.

som att tårta sätter sig automatiskt på höfterna, men inte samma kcal i mat. eller som att man inte kan byta ut lunchen mot en semla om man nu vill det. verkligen tråkigt, för folk tror på det de läser och bryr sig inte tillräckligt mycket för att leta upp egen information och istället unnar de sig inte en kanelbulle på fikan, när de lika gärna skulle kunna äta bara kanelbullar och inte gå upp. eeeeh. trött på vikthetsen överhuvudtaget.

2011-03-08 @ 19:09:26
URL: http://vatten.webblogg.se/
Postat av: Lisa

jag blir så sur på allt tjafs-tips om förbränning, bantning, kolhydrater hit o dit i tidningar.. någon borde typ göra nåt, de går ju utför för så många.. suck.

2011-03-09 @ 16:49:08
URL: http://www.hatkarlek.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0